25 najciekawszych zdjęć z konkursu „Fotograf Przyrody Roku”

0
54
views

25 zdjęć z konkursu „Fotograf Przyrody Roku”, które publiczność pokochała najbardziej.

The Wildlife Photographer of the Year to międzynarodowy konkurs, który wyróżnia, nagradza i celebruje prace utalentowanych fotografów, od amatorów po profesjonalistów.

„Fani fotografii przyrodniczej na całym świecie mogą wybrać swoje ulubione 25 zdjęć. Zdjęcia zostały wybrane przez Muzeum Historii Naturalnej spośród ponad 49 000 zdjęć z całego świata” – napisała organizacja w komunikacie prasowym.

„Tegoroczna selekcja zdjęć obejmuje dwa zagrożone wyginięciem kocięta rysia iberyjskiego, które z opuszczonego strychu siana zrobiły sobie plac zabaw, rodzinę bobrów w ich ulubionym miejscu do żerowania, charakterystyczny portret japońskiej maski wojennej oraz grupę sów ziemnych żyjących w harmonii ze swoimi ludzkimi sąsiadami na Florydzie na Dziesięciu Tysiącach Wysp Zaporowych”.

Głosowanie kończy się 2 lutego 2021 roku.

Więcej informacji: nhm.ac.uk

1. „Ostatnie Do widzenia” autorstwa Ami Vitale

Joseph Wachira pociesza Sudan, ostatniego samca nosorożca białego północnego, jaki pozostał na planecie, chwilę przed jego śmiercią w rezerwacie przyrody Ol Pejeta Wildlife Conservancy w północnej Kenii.

Cierpiąc z powodu komplikacji związanych z wiekiem, zmarł w otoczeniu osób, które się nim opiekowały. Z każdym wymieraniem cierpimy bardziej niż utrata zdrowia ekosystemów. Kiedy postrzegamy siebie jako część natury, rozumiemy, że ocalenie natury polega tak naprawdę na ratowaniu siebie. Ami ma nadzieję, że dziedzictwo Sudanu posłuży jako katalizator, który obudzi ludzkość na tę rzeczywistość.

Wildlife Photographer of the Year ma na celu wykorzystywanie fotografii do celebrowania wspaniałej różnorodności życia, inspirowania i informowania oraz tworzenia rzeczników naszej planety. I co roku się to udaje. Konkurs promuje etyczną fotografię dzikiej przyrody, nagradzając prawdziwe przedstawienia przyrody, które okazują szacunek dla zwierząt i środowiska.

„Każdego roku do konkursu Wildlife Photographer of the Year zgłaszanych jest ponad 49 000 zdjęć, ale nasza komisja sędziowska może nagrodzić tylko 100 zwycięzców” – napisali organizatorzy.

„Każdego roku Muzeum Historii Naturalnej wybiera dodatkowe 25 najlepszych zdjęć z najnowszej listy konkursowej. Następnie prosimy publiczność o pomoc w wyborze laureata nagrody People’s Choice”.

2. „Sen w dziupli” autorstwa Neil Anderson

Gdy pogoda stawała się coraz chłodniejsza, dwie eurazjatyckie wiewiórki rude (tylko jedna jest dobrze widoczna) znalazły pocieszenie i ciepło w pudełku, które Neil postawił w jednej z sosen w pobliżu jego domu w szkockich górach.

W chłodniejszych miesiącach często zdarza się, że wiewiórki, nawet niezwiązane ze sobą, dzielą się dziuplą. Po odkryciu skrzynki pełnej materiału gniazdowego i częstym użytkowaniu Neil zainstalował kamerę i światło LED z dyfuzorem na ściemniaczu. Pudełko miało dużo naturalnego światła, więc powoli zwiększał światło, aby podświetlić swoje obiekty – i używając aplikacji Wi-Fi na swoim telefonie, mógł robić zdjęcia z ziemi.

3. „Rodzinny portret” autorstwa Andrew Lee

Zrobienie rodzinnego portretu mamy, taty i ich ośmiu piskląt okazało się trudne dla Andrew – nigdy razem nie udawali idealnej dziesiątki.

Sowy ziemne z Ontario w Kalifornii często mają duże rodziny, więc wiedział, że nie będzie to łatwe. Po wielu dniach czekania, gdy tata zniknął z pola widzenia, mama i jej potomstwo nagle odwróciły się szeroko otwartymi oczami, by spojrzeć w jego kierunku – po raz pierwszy zobaczył ich wszystkich razem. Szybko wykorzystał cenną chwilę.

Samo Muzeum Historii Naturalnej jest zarówno wiodącym na świecie ośrodkiem badań naukowych, jak i najczęściej odwiedzanym muzeum historii naturalnej w Europie. Dzięki wizji przyszłości, w której zarówno ludzie, jak i planeta będą się dobrze rozwijać, ma wyjątkową pozycję, aby być potężnym mistrzem w równoważeniu potrzeb ludzkości z potrzebami świata przyrody.

Muzeum Historii Naturalnej jest opiekunem jednej z najważniejszych kolekcji naukowych na świecie, obejmującej ponad 80 milionów okazów. Skala tej kolekcji umożliwia naukowcom z całego świata dokumentację, w jaki sposób gatunki zachowywały się i nadal reagują na zmiany środowiskowe – co ma kluczowe znaczenie w przewidywaniu, co może się wydarzyć w przyszłości, oraz w informowaniu o przyszłych politykach i planach pomocy planecie.

4. „Król Lew” autorstwa Wim Van Den Heever

Kiedy Wim obserwował tego ogromnego samca lwa leżącego na szczycie dużej granitowej skały, wiał zimny wiatr po rozległych równinach Serengeti w Tanzanii.

Zbliżała się burza, a gdy ostatnie promienie słońca przedarły się przez chmurę, lew uniósł głowę i spojrzał w kierunku Wima, dając mu okazję do zrobienia idealnego portretu.

Czytaj: Poznań: Jezioro Maltańskie zostanie poszerzone

5. „Zając-piłka” autorstwa Andy Parkinson

Andy spędził pięć tygodni obserwując zające górskie w pobliżu Tomatin w szkockich górach, czekając cierpliwie na jakikolwiek ruch tych zwierząt, który zwykle pojawiał się co 30 do 45 minut.

Kiedy Andy patrzył, zmarznięty i leżący na ziemi, a wiatry o prędkości od 80 do 100 km na godzinę nieustannie unosiły się wokół niego, zimno zaczęło mu doskwierać , a jego palce ściskające lodowaty metalowy korpus aparatu i obiektyw zaczęły płonąć. Potem nadeszła ta chwila, gdy ta mała samica nadała swojemu ciału idealnie kulisty kształt. Ruch czystej radości. Andy pragnie takich chwil: izolacji, fizycznego wyzwania i, co najważniejsze, spędzania czasu z naturą.

6. „Bliskie spotkanie” autorstwa Guillermo Esteves

Zmartwiona mina tego psa przypomina nam, że łosie są dużymi, nieprzewidywalnymi, dzikimi zwierzętami.

Guillermo fotografował łosia na poboczu drogi w Antelope Flats w Grand Teton National Park w stanie Wyoming w USA, kiedy to duże zwierzę zainteresowało się futrzastym gościem w samochodzie. Na szczęście łoś stracił zainteresowanie i po kilku chwilach ruszył w drogę.

Czytaj: Biały łoś w szwedzkim lesie

7. „Zamknij drzwi wejściowe” autorstwa Sam Sloss

Ta ośmiornica została zauważona spacerująca po czarnym piasku Cieśniny Lembeh. Niosła swój dom wykonany z muszli.

Co ciekawe, ta mała ośmiornica buduje własne schronienie, używając muszli małży, orzechów kokosowych, a nawet szklanych butelek! Te inteligentne stworzenia są bardzo wybredne, jeśli chodzi o wybór idealnych narzędzi. Wiedzą, że pewne typy i rozmiary muszli mają swoje zalety, czy to do schronienia, kamuflażu, czy też do ukrywania się zarówno przed ofiarą, jak i drapieżnikiem. Można śmiało powiedzieć, że ta ośmiornica jest z pewnością jednym z najbardziej drapieżnych, zaradnych i bystrych stworzeń w oceanie.

johannesfloe.com – Art to remember

8. „Bat Woman” autorstwa Douglas Gimesy

Ratownik i opiekunka Julie Malherbe odbiera telefon, aby pomóc kolejnemu zwierzęciu, podczas gdy opiekuje się trzema niedawno osieroconymi siwowłosymi latającymi nietoperzami.

Ten nietoperz pochodzi z Australii i występuje endemicznie na południowo-wschodnich obszarach leśnych, odgrywając kluczową rolę w rozsiewaniu nasion i zapylaniu ponad 100 rodzimych gatunków kwitnących i owocujących drzew. Niestety, gatunek ten jest wymieniony jako podatny na wyginięcie ze względu na niszczenie siedlisk żerowiskowych i nocnych oraz, częściej, masowe wymieranie spowodowane stresem cieplnym.

Szukasz pracy? Koniecznie zajrzyj na pl.jooble.org

9. „Okno Życia” autorstwa Sergio Marijuán Campuzano

Dwa kociaki rysia iberyjskiego, Quijote i Queen, bawią się na opuszczonym strychu z sianem, w którym się urodziły.

Niezwykle zaciekawieni, ale też trochę przestraszeni, zaczęli odkrywać świat zewnętrzny przez okna ich domu ze słomy. Ponowne wprowadzenie tego gatunku do wschodniej Sierra Morena w Hiszpanii sprawiło, że w ostatnich latach wykorzystywały one niektóre środowiska ludzkie. Ich matka, Odrina, również urodziła się na strychu siana, a jej matka Mesta została z nią przez cały rok, zanim zostawiła córce to bezpieczne i przytulne miejsce na wychowanie własnej rodziny.

10. „Specjalny moment” autorstwa Oliver Richter

Oliver obserwował bobry europejskie w pobliżu swojego domu w Grimma w Saksonii w Niemczech przez wiele lat, obserwując, jak przeprojektowują one krajobraz, tworząc cenne siedliska dla wielu gatunków dzikich zwierząt, w tym zimorodków i ważek.

Ten portret rodzinny znajduje się w ulubionym miejscu żerowania bobrów, a dla Olivera obraz odzwierciedla troskę i miłość, jaką dorosłe bobry okazują swoim młodym.

11. „Alfa” autorstwa Mogens Trolle

Ze wszystkich gatunków naczelnych sfotografowanych przez Mogensa najtrudniej jest dotrzeć do mandryla, który woli ukrywać się w lasach tropikalnych w odległych częściach Afryki Środkowej.

To sprawiło, że siedzenie obok tego imponującego mandryla było jeszcze bardziej wyjątkowe. Kiedy samiec staje się alfą, przechodzi fizyczne zmiany, które towarzyszą wzrostowi poziomu testosteronu, co powoduje, że kolory na jego pysku stają się znacznie jaśniejsze. Wraz z utratą statusu kolory blakną. Mogens użył lampy błyskowej, aby uwydatnić żywe kolory i tekstury na tle ciemnego lasu.

12. „Odpoczywający Smok” autorstwa Gary Meredith

Wielka pustynia piaszczysta w Australii Zachodniej jest siedliskiem wielu gatunków dzikich zwierząt, które występują obok operacji wydobywczych prowadzonych przez człowieka.

Fauna występująca w tym środowisku musi przystosować się do trudnych, wrogich warunków życia. Kiedy nadarza się okazja, długonosy smok wykorzystuje ludzkie struktury. Ten osobnik ustawił się na kawałku drucianej siatki na zewnątrz warsztatu, czekając na promienie słońca. Sztuczne źródło światła na zewnątrz budynku przyciąga mole i owady, będące łatwym łupem dla głodnej jaszczurki.

13. „Prawdziwe krasnale ogrodowe” autorstwa Karine Aigner

Położona w niewielkiej odległości od Everglades na Florydzie w USA, Marco Island jest największym i jedynym zagospodarowanym terenem na Florydzie, na dziesięciu tysiącach wysp barierowych.

To odosobnienie na wybrzeżu Zatoki Perskiej oferuje luksusowe kurorty, piękne plaże, dzielnice warte wiele milionów dolarów i, co zaskakujące, kwitnącą społeczność pławiących się sów na Florydzie. Sowy kopią własne nory i chętnie zamieszkują na starannie wypielęgnowanych trawnikach, idealnym miejscu do polowania na owady i jaszczurki. Sowy z Marco Island to nowi sąsiedzi, a ich ludzcy przyjaciele (przeważnie) są zachwyceni, że mają je w pobliżu.

14. „Niemowlę na skałach” autorstwa Frédéric Larrey

Kiedy sześciomiesięczny młody lampart śnieżny nie podążał za matką i nie naśladował jej ruchów, szukał schronienia wśród skał.

Była to druga rodzina lampartów śnieżnych, którą Frédéric sfotografował na płaskowyżu tybetańskim jesienią 2017 r. W przeciwieństwie do innych regionów, w których panuje powszechne kłusownictwo, w tym masywie górskim żyje zdrowa populacja lęgowa, ponieważ lamparty są wolne od prześladowań ze strony myśliwych.

15. „Współistnienie” autorstwa Pallavi Prasad Laveti

Bezczelny azjatycki łaskun palmowy zerka z torby w małej, odległej wiosce w Indiach, z ciekawością i figlarnością w oczach.

To dziecko zostało osierocone i przeżyło swoje krótkie życie na wiejskim podwórku – wygodnie w towarzystwie miejscowych, którzy przyjęli filozofię „żyj i pozwól żyć”.

Pallavi postrzega ten obraz jako nadzieję, ponieważ w innych częściach świata łaskuny palmowe są uwięzione przy produkcji kawy Kopi Luwak (kawa z ziaren kawy, które są częściowo trawione, a następnie wyrzucane przez łaskuny palmowe) – zwierzęta są trzymane w maleńkich, niehigienicznych klatkach i karmione na siłę ograniczoną dietą ziaren kawy. Ten obraz przedstawia prawdziwą istotę wspólnego życia.

16. „Wehikuł czasu żółwi” autorstwa Thomas Peschak

Podczas rejsu na Karaiby Krzysztofa Kolumba w 1494 r. stwierdzono, że zielone żółwie morskie są tak liczne, że jego statki prawie osiadły na nich.

Dziś gatunek jest klasyfikowany jako zagrożony. Jednak w miejscach takich jak Little Farmer’s Cay na Bahamach z łatwością można zaobserwować zielone żółwie. Projekt ekoturystyczny prowadzony przez rybaków (niektórzy z nich polowali na żółwie) wykorzystuje skrawki skorupiaków, aby przyciągnąć żółwie do doku. Bez wehikułu czasu niemożliwe jest zobaczenie dziewiczej populacji żółwi, ale Thomas ma nadzieję, że ten obraz daje tylko wgląd w dary, jakie niegdyś posiadały nasze morza.

17. „Schronienie graniczne” autorstwa Joseph Dominic Anthony

Joseph wymyślił pomysł na to zdjęcie w 2016 roku podczas wizyty w rezerwacie przyrody Mai Po w Hongkongu.

Ściśle określone czasowo zasady dostępu, wykonane na zamkniętym obszarze granicznym na granicy chińskiej, oznaczały lata studiowania tabel pływów i czekania na idealną pogodę. Joseph chciał przedstawić historię i nastrój Mai Po na jednym wyważonym zdjęciu, łączącym osobniki i zachowania wielu gatunków w kontekście ich szerszego środowiska, szczególnie po to, aby zestawić bliskość nieustannie rozwijającego się rozwoju miast.

18. „Oko w oko” autorstwa Andrey Shpatak

Ta Japanese warbonnet została sfotografowana w północnej części Zatoki Oprichnik na Morzu Japońskim.

Te niezwykłe ryby prowadzą terytorialny tryb życia wśród kamieni i skał płytkich wód przybrzeżnych. Używają swoich ostrych szczęk do odłamywania strzykwy i ślimaków. Kiedyś uważano, że są płochliwe i prawie niemożliwe do zaobserwowania, ale ciekawość wzięła górę i teraz często pływają prosto do nurków, których zwykle zaskakuje ich niezwykły wygląd.

19. „Duch Bhutanu” autorstwa Emmanuel Rondeau

Zadaniem Emmanuela na zlecenie WWF UK było sfotografowanie nieuchwytnej przyrody w górach Bhutanu.

Zaskoczony znalezieniem rododendronu na wysokości 3500 metrów, zainstalował fotopułapkę, mając nadzieję, choć nie był zbyt pewny, że duże ssaki, dla których tam był, skorzystają z bardzo wąskiej leśnej ścieżki w pobliżu. Wracając wiele tygodni później, Emmanuel był zdumiony, widząc czołowe zdjęcie takina, z kolorami błękitnego nieba, różowymi kwiatami i musztardową sierścią bestii, które doskonale się uzupełniają.

20. „Ratownik życia” autorstwa Sergio Marijuán Campuzano

Wraz z rozwojem obszarów miejskich, takich jak Jaen w Hiszpanii, rośnie zagrożenie dzikiej przyrody, a ryś iberyjski stał się ofiarą wypadków drogowych, ponieważ one również starają się rozszerzyć swoje terytoria.

W 2019 roku przejechano ponad 34 rysie, a na trzy dni przed wykonaniem tego zdjęcia przez Sergio, niedaleko tego miejsca straciła życie dwuletnia samica. Aby zwalczyć śmiertelność na drogach, ulepszenia ogrodzenia i budowa tuneli pod drogami to dwa sprawdzone rozwiązania, które są kołem ratunkowym dla wielu innych stworzeń, a także dla rysia.

21. „Pożar buszu” autorstwa Robert Irwin

Linia ognia pozostawia ślad zniszczenia w lasach w pobliżu granicy Rezerwatu Steve Irwin Wildlife w Cape York, Queensland w Australii.

Obszar ten ma duże znaczenie dla ochrony, występuje na nim ponad 30 różnych ekosystemów i jest domem dla wielu zagrożonych gatunków. Pożary są jednym z największych zagrożeń dla tego cennego siedliska. Chociaż naturalne pożary lub kontrolowane pożary mogą być dość ważne w ekosystemie, gdy są rozmyślnie i bez namysłu rozpalane, często mogą wymknąć się spod kontroli i potencjalnie zniszczyć ogromne obszary.

22. „Licencja na zabijanie” autorstwa Britta Jaschinski

Zdjęcia przedmiotów przechwyconych przez Britta na lotniskach i na granicach na całym świecie są próbą zrozumienia, dlaczego niektóre osoby nadal domagają się produktów dzikiej przyrody, nawet jeśli powoduje to cierpienie, a w niektórych przypadkach prowadzi gatunki na skraj wymarcia.

Ta głowa zebry została skonfiskowana na przejściu granicznym w USA. Najprawdopodobniej myśliwy nie był w stanie udowodnić, że zebra została zabita na podstawie licencji. Używanie wózka na zakupy do przemieszczania skonfiskowanego przedmiotu Britta uznała za ironiczne, zadając pytanie: dzika przyroda czy towar?

23. „Białe niebezpieczeństwo” autorstwa Petri Pietiläinen

Podczas wycieczki fotograficznej na norweski archipelag Svalbard, Petri miał nadzieję wypatrzyć niedźwiedzie polarne.

Kiedy ktoś zauważył niedźwiedzia w oddali na lodowcu, Petri przesiadł się z głównego statku na mniejszą gumową łódź, aby przyjrzeć się bliżej zwierzęciu. Niedźwiedź zbliżał się do stromego klifu i gniazdujących tam ptaków. Próbował i nie udało mu się dotrzeć do nich na kilku trasach, ale wytrwałość i prawdopodobnie głód opłaciły się, gdy znalazł się w gnieździe skorupiaków. Nastąpiła panika, gdy dorośli i niektóre pisklęta zeskoczyli z klifu, pozostawiając niedźwiedzia, aby pożywić się tym, co zostało.

24. „Rysowane i ćwiartowane” autorstwa Laurent Ballesta

Kawałki mięsa groupera wypadają z paszczy dwóch szarych rekinów rafowych, gdy rozrywają rybę na strzępy.

Rekiny z atolu Fakarava w Polinezji Francuskiej polują w grupach, ale nie dzielą się zdobyczą. Pojedynczy rekin jest zbyt niezdarny, by złapać nawet sennego groupera. Po wspólnym polowaniu na groupera z jego kryjówki na rafie, rekiny otaczają go, ale potem rywalizują o łupy – tylko kilka rekinów będzie miało część połowu, a większość z nich pozostanie niepocieszona przez kilka nocy.

25. „Za kulisami w cyrku” autorstwa Kirsten Luce

W Państwowym Cyrku w Sankt Petersburgu trener niedźwiedzi Grant Ibragimov codziennie występuje z trzema syberyjskimi niedźwiedziami brunatnymi.

Zwierzęta ćwiczą, a następnie każdego wieczoru występują. Aby nauczyć niedźwiedzia chodzić na dwóch nogach, jest on przykuty łańcuchem za szyję do ściany, gdy jest młody, aby wzmocnić mięśnie nóg. Rosja i Europa Wschodnia mają długą historię szkolenia niedźwiedzi do tańca lub występów, a setki niedźwiedzi nadal jest męczonych w ramach przemysłu cyrkowego w tej części świata.